Dan ružičastih majica – istraživanja o vršnjačkom nasilju
Autor: Sandra Bošnjak, 26. 2. 2021.
Tijekom 2020. godine s učenicima i roditeljima naše škole provedeno je istraživanje i analiza rezultata o vršnjačkom nasilju u okviru međupredmetnog projekta STOP nasilju. Ove godine provedeno je istraživanje o vršnjačkom nasilju s učenicima prvih razreda u tjednu obilježavanja Dana ružičastih majica, od 22. do 26. veljače 2021. godine, putem ankete provedene na nastavi informatike i računalstva.
Anketi je pristupilo 86 učenika prvih razreda naše škole. Dobiveni rezultati ankete poslužili su za analizu i usporedbu s prošlogodišnjim rezultatima ankete kojoj je pristupilo 226 učenika svih razreda naše škole.
Cilj istraživanja bio je prikupiti informacije o stavovima učenika, njihovim iskustvima i razmišljanjima o vršnjačkom nasilju, te usporediti rezultate dviju uzastopnih godina kako bi vidjeli, na temelju odgovora učenika prvih razreda, smanjuje li se vršnjačko nasilje u našoj školi, je li naš projekt STOP nasilju urodio plodom, te možemo li očekivati nestanak vršnjačkog nasilja u našoj školi s vremenom.
Rezultati provedenih anketa pokazali su sljedeće:
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Postoji li nasilje u tvojoj školi? odgovorili su da ne postoji, 26% učenika u 2020. i 28% učenika u 2021.. Većina naših učenika (57% u 2020. i 53% u 2021.) rekli su da ponekad postoji nasilje u školi.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Koji oblik nasilja prevladava u njihovoj školi? najviše učenika naše škole (54% u 2020. i 41% u 2021.) rekli su da prevladava verbalno nasilje. U 2021. godini veći posto učenika(28%) reklo je da nema nasilja u našoj školi dok je u 2020. to reklo svega 15,4% učenika.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Je li nasilje češće prema određenom spolu? uzastopno dvije godine za redom najveći broj učenika smatra da se nasilje provodi podjednako prema oba spola.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Ukoliko si žrtva nasilja bi li se ikome obratio? najveći broj učenika u 2020. godini (49%) odgovorili su da nisu žrtve nasilja dok su učenici učenici u 2021. tako odgovorili s 56%. Većina ostalih učenika u obje godine izjasnili su se da bi se obratili nekome za pomoć.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Ako bi bio svjedok nasilja bi li ga prijavio? Učenici su s velikim postotkom odgovorili da bi prijavili nasilje, 76% učenika u 2020. i 70% učenika u 2021.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Ako bi prijavili, kome bi prijavili nasilje? u 2020. godini 39% učenika prijavili bi razredniku, a svega 15% učenika prijavili bi roditelju. U 2021. najzastupljenije je prijava razredniku (51%) a roditelju 23% učenika.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Jesi li bio/la žrtva nasilja? lijepo je dobiti povratnu informaciju da veliki postotak djece nije bio žrtva nasilja, 2020. godine 66%, a 2021. 71%.
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Jesi li bio/la osoba koja vrši nasilje? učenici su se izjasnili kako nisu vršitelji nasilja s velikim postotkom odgovora (74% u 2020. godini i 77% u 2021. godini).
2020. (svi učenici) | 2021. (učenici prvih razreda) |
Na pitanje Kažnjava li se nasilje na odgovarajući način? u obje godine većina učenika smatra da se ne kažnjava nasilje na odgovarajući način, ali u 2021. godini manji je postotak učenika koji tako misle (56%) u odnosu na 2020. godinu kada je tako mislilo 71% učenika.
Analiza anketa dovela je do sljedećeg zaključka:
Učenici naše škole pokazali su veliku osviještenost o vršnjačkom nasilju. Veliki postotak njih nije sklon nasilničkom ponašanju a u situaciji da su svjedoci nasilja ili žrtve nasilja reagirali bi tako da se obrate nastavnicima u školi ili roditeljima za pomoć.
Prema ostalim odgovorima koje možete pogledati na dolje navedenim poveznicama učenici savjetuju da je razgovor s učenicima o opasnostima i posljedicama vršnjačkog nasilja neophodan ali i upoznavanje svih učenika o mjerama kažnjavanja i posljedicama koje moraju snositi ukoliko se nasilnički ponašaju. Također upozoravaju da je vrlo bitan odgoj u obitelji te da je provođenje radionica s učenicima u školi najbolji način kojim možemo osvijestiti sudionike u školi o važnosti ove teme i najbolji način da se nasilje smanji u školama. Smatraju da osobe koje su sklone nasilju trebaju pomoć kako bi to prestali raditi ali ih treba i osvijestiti da moraju biti kažnjeni za svaki novi čin nasilja ako ga ponove.
Potpune ankete sa svim odgovorima učenika možete vidjeti na poveznici:
https://padlet.com/krastija/anketevrsnjackonasilje
Istraživanje je pripremila, provela i analizirala profesorica informatike Ksenija Rastija.
Ksenija Rastija, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.