Lažne vijesti u međupredmetnoj suradnji nastave Informatike i Hrvatskoga jezika
Autor: Sandra Bošnjak, 31. 1. 2022.
Projekt Kultura i mediji – kritičko vrednovanje medijskih sadržaja Lažne vijesti u međupredmetnoj suradnji nastave Informatike i Hrvatskoga jezika Medijska pismenost i medijsko obrazovanje proizlaze iz potrebe suvremenog društva i pojedinca. Budući da je nastavni proces mjesto na kojem je nužno posvećivati se sve više medijskoj pismenosti, tijekom prosinca 2021. i siječnja 2022. međupredmetnom suradnjom na nastavi Hrvatskoga jezika i Informatike, učenici 3. razreda opće gimnazije aktivno su sudjelovali u školskom međupredmetnom projektu Kultura i mediji – kritičko vrednovanje medijskih sadržaja.
Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja nastave Hrvatskoga jezika između ostalih jesu i naučiti učenike kritičkom promišljanju, uočavanju i iskorištavanju pozitivnih medijskih utjecaja, stoga je i cilj ovoga projekta osvijestiti važnost medijske pismenosti u vremenu u kojem živimo, opismeniti i produbiti razinu medijske pismenosti učenika i kritičkog vrednovanja u pristupanju medijskim sadržajima i pri njihovu stvaranju, ukazati na izloženost i svrhu mamilica i razlučiti i prepoznati manipulaciju u medijskim sadržajima, tj. prikriveno oglašavanje.
Iako je u prvom redu projekt usmjeren na svakodnevnu uporabu medijskih informacija, nakon uvodnog predavanja prof. Željke Orban i zaključka da je potreba za medijskom pismenošću u digitalnom dobu u kojem živimo i više nego neophodna, učenici su kritički pristupili razumijevanju medijskih sadržaja radom na tekstovima s naglaskom na načine manipulacije kontekstom. Samostalnim su pretraživanjem pronalazili medijske tekstove s potpuno neistinitim naslovima, anominacijama, naslovima u kojima postoje zablude oko sudionika događaja, zatim u kojima je prikriveno mjesto ili vrijeme događaja, naslovi koji mogu biti višeznačni, pisani kondicionalom, hiperbolizirani, metaforizirani i sl., a zatim su izrađivali svoje mamilice.
Na nastavi Informatike učenici su u paru obrađivali video na temu lažnih vijesti i dezinformacija, prema uputama i smjernicama profesorice informatike Ksenije Rastije. Kreiranim Stop Motion videom učenici su ostvarili očekivane ishode u nastavi Informatike prema kurikulumu za 3. razred opće gimnazije u temi multimedije.
Nastava informatike potaknula je učenike da na originalan i kreativan način prikažu svoje mišljenje i izraze svoj stav o ovoj problematici i iznesu jasne poruke i upozorenja. U nastavku pogledajte digitalne radove učenika – Stop Motion video:
Vjerujemo da će stečena znanja i iskustva našim učenicima otvoriti neke nove perspektive u načinu korištenja medija.
Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.