preskoči na sadržaj

Srednja škola Marka Marulića Slatina

Školska godina 2022./2023.

Tijekom školske godine 2022./23. s učenicima u međupredmetnom projektu nastavljamo s medijskim opismenjavanjem, ovoga puta riječ je o reklamama. U projektu pod nazivom Moć reklama sudjeluju učenici opće gimnazije i svi zainteresirani nastavnici pod vodstvom prof. Ksenije Rastije i Željke Orban.

Cilj ovoga projekta jest ukazati na negativne strane reklamnih sadržaja i potaknuti kritičku svijest koja će mlade obrazovati u svjesne i samostalne potrošače.

Upravo su mladi ti koji nerijetko pasivno prihvaćaju reklame, a da o tome ne razgovaraju s odraslima. Reklamni sadržaji koje nam mediji plasiraju često nemaju kriterije ni razlike, već jedan cilj – prodaju i zaradu, što dovodi do izjednačavanja iskustva – svi pričaju, reproduciraju i žele dostići/imati viđeno. Opasnost je u tome što ponašanje naučeno iz medija može postati izbor ponašanja u stvarnosti. Reklame zapravo manipuliraju našim željama za društvenim pripadanjem i priznavanjem. I zbog toga, nisu samo djeca podložna njihovim suptilnim utjecajima, već se i odrasli često ne mogu oduprijeti porukama koje ih okružuju.

Dakle, važnost ovakvog oblika medijske pismenosti mladih je neupitna ako ne želimo da postanu bespomoćne žrtve velikih korporacija koje ne biraju medije i metode dolaska do potrošača. Upravo nove tehnologije, društvene mreže, novi formati reklamiranja preko blogera i influencera formiraju stavove, predrasude, ali i sliku mladih i djece o sebi te idealiziranje izgleda, života, i na kraju posrnuvši za reklamama mladi i djeca gube sebe, svoje vrijednosti, darovitosti i kvalitete zaslijepljeni reklamnim formatima. Iz svega proizlazi da je, osim medijskog opismenjavanja, važna i izgradnja samopouzdanja i obrazovanja koji čine put za uspješno sazrijevanje u kulturi potrošačkog društva. Marketinški, djeca, a i mladi čine jednu od važnijih ciljanih grupa, iz nekoliko razloga. Prvo, kao budući potrošači, zatim kao kupci koji će svoj džeparac potrošiti upravo na proizvode koji su im plasirani, ali najvažnije – oni često imaju i veliki utjecaj na izbor koji će njihovi roditelji napraviti u kupovini. Zakon o oglašavanju štiti maloljetnike od zloupotrebe povjerenja, neiskustva i neznanja. Niz zakonodavnih uredbi odnosi se na zaštitu zdravlja i razvoja integriteta maloljetnika, zaštitu autoriteta obitelji i škole, kao i na zabranu prikazivanja maloljetnika u opasnim i neadekvatnim sadržajima. Međutim, osim zakona, velika je odgovornost i na odgojno-obrazovnim institucijama, stoga smo se i odlučili na ovakav projekt. Tijekom školske godine na satovima Informatike, Hrvatskoga jezika, Satu razrednika i dr. profesori će u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima svojih predmeta educirati učenike o reklamama i njihovom utjecaju.

Autorice: Željka Orban, prof. i Ksenija Rastija, prof.

 


 

Istraživanjem do međupredmetnog školskog projekta Moć reklama

Autor: Sandra Bošnjak, 4. 11. 2022.

U tjednu obilježavanja Svjetskog dana štednje, od 24. do 28. listopada, učenici su na nastavi informatike ispunjavali anketu kojom smo željeli prikupiti informacije o utjecaju reklama u medijima i društvenim mrežama na potrošnju mladih. Anketa nas je usmjerila ka pokretanju školskog međupredmetnog projekta Moć reklama.

Svjesni smo da smo dio konzumerističkog društva i da je vrlo teško odoljeti reklamama koje nam se nude kroz različite medije. Kako bi dobili povratne informacije o navikama mladih kao potencijalnih potrošača obilježili smo Svjetski dan štednje ponudivši im anketu, te smo razgovarali o navikama kupovanja, potrebama i reklamama koje nas napadaju i dosađuju ali i motiviraju na kupovinu.

No reklame nas neće samo financijski oštetiti već mogu ostaviti i dublje tragove, osobito na djecu i mlade, mogu im narušiti zdravlje, uništiti izgled, kreativnost, stvaralački duh, pogurati ih u viziju idealnog svijeta, izgleda i života, a samim tim narušiti im psihičku stabilnost i životne vrijednosti.
 

Prema dobivenim rezultatima ankete izdvojili bismo samo neke nama ključne odgovore koji su utjecali da pokrenemo međupredmetni školski projekt pod nazivom Moć reklama, u koji će se uključiti učenici opće gimnazije kako bi se educirali o vrstama reklama i utjecaju reklame na potrošače, kako se otrgnuti utjecaju reklama na naš život i kako ih ignorirati ili bar prepoznati koje su korisne.

Anketi je pristupilo 96 učenika gimnazije i ekonomije, a odgovore na neka pitanja pogledajte u nastavku.

 

 

Zaključak istraživanja:

Anketu koja je pokazala da svi mladi isključivo koriste internet kao medijski format informiranja (92%). Svjesni su da ih reklame koje „iskaču“ na stranicama nagovaraju na kupovinu (71% kaže da se to uvijek događa, a 21% smatra da ih ponekad prate). Međutim, dosta učenika smatra da su reklame korisne (58%). Kroz razgovor s učenicima, saznali smo kako smatraju da su reklame dobro došle jer ih informiraju o novim proizvodima i ne moraju gubiti vrijeme tražeći nešto što im se sviđa jer im je to na ovaj način ponuđeno (82%). Većina učenika nije svjesna prikrivenog oglašavanja (72%). Razgovarajući s mladima primijetili smo da nisu svjesni kako prikriveno oglašavanje ima snažni utjecaj na podsvijesti pojedinca koja ga aktivira na kupovinu te utječe na njegove stavove i ponašanje. Osobitu važnost i povjerenje daju reklami ako ju iznosi poznata medijska osoba ili njihovi idoli influenceri rekli su kroz raspravu.

Zaključili smo kroz raspravu da nas samo umjerenost i kupovina prema stvarnim potrebama može oblikovati u štediše, te da veća odgovornost i pažljivost prema trošenju omogućuje posjedovanje više novca koji onda možemo štedjeti. Cilj je bio ukazati mladima da se mogu educirati o štednji i kontrolirati svoju potrošnju usmjerivši ju prema samo neophodnoj kupovini. Također edukacija o prepoznavanju prikrivenih reklama, lažnih efektnih proizvoda koji nam se nude u reklamama također nas može zaustaviti u potrošnji. Osim toga spoznali smo da razmišljanjem prije kupovine i samokontrolom možemo odolijevati reklamama koje nas nagovaraju na kupovinu koja nekima postaje hobi i dovodi ih do raznih poremećaja.

Autorica: Ksenija Rastija, prof.




Popis udžbenika

Raspored zvona


 

 

eTwinning

Pano tjedna


Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.

Instagram
Školska zadruga "SLATINA"
Škola na društvenim mrežama



Školska zadruga

Pronađite nas i na:


Š K O L S K I V R T


CMS za škole logo
Srednja škola Marka Marulića Slatina / Trg Ruđera Boškovića 16, HR-33520 Slatina / www.ss-mmarulica-slatina.skole.hr / ss.marka.marulica@vt.t-com.hr
preskoči na navigaciju